Impact Startups heldigitale akselerator braker løs
Ti nye norske selskaper med tæl nok til å finne nye løsninger på samfunnsutfordringer skal delta i vårens akseleratorprogram – dette er deltakerne.
Akseleratorpartnere
Ferd Sosiale Entreprenører, Wilstar, Klaveness Stiftelsen og Sparebank 1 Stiftelsen Østfold Akershus
* Selskapsoversikten inkluderer selskaper som fortsatt er aktive i dag.
Fæbrik sitt syunivers fremmer gjenbruk gjennom et digitalt designverktøy, digitale aktiviteter, salg av mønster og nett- eller fysiske sykurs, tekstiltrykk, samt unikt innhold og tilbud. Gjennom Fæbrik stimuleres forbrukere til nytenkning og mer miljøbevisste holdninger, innenfor en bransje som er blant verdens miljøverstinger.
Fullt fokus tilbyr ungdommer med utfordringer tilhørighet gjennom trening, felleskap, dialog og veiledning, samt tilbud om trenerutdannelse. Inkludering, treningskunnskap og gode holdninger gir ungdommene selvfølelse og mestringsevne, og gjør det enklere for dem å takle utfordringer som kroppspress, doping, rus og kriminalitet.
TotalCtrl utvikler en SaaS-løsning som forebygger matsvinn i stor skala, så vel som reduserer kostnader og ressursbruk gjennom å gi restauranter, forhandlere og kommuner full kontroll over lagerstyringen sin i sanntid. Matlageret digitaliseres basert på utløpsdato, og gjennom maskinlæring og AI brukes dataene til optimalisere driften.
Movu mobility har utviklet en bevegelseshjelper for eldre og andre med mobilitetsutfordringer som dekker et bredere behov enn den tradisjonelle rullatoren. Mobilitetsløsningen fra MOVU Mobility fjerner stigma, gir bedre tilgang til mer utfordrende terreng og bedrer slik folkehelsen ved få folk ut, i tillegg til å redusere muskel-, slitasje- og fallskader.
Opplevelseskortet Join leverer en plattform som gjør det mer kostnadseffektivt for kommuner å dele ut gratis tjenester til barn og unge i lavinntektsfamilier, uten å påføre mottaker ytterligere stigma. Opplevelsekortet Join gir også kommunene bedre kontroll og lar de lettere fange opp barn som er i ferd med å falle utenfor.
Ufilm lager gode og forståelige læringssfilmer i mattefaget som gir elever på ungdomskole bedre forståelse og kompetanse i matte, en lettere skolehverdag og større muligheter etterpå innen både utdanning og arbeidsliv. Filmene tilgjengeliggjøres på flere språk ved teksting.
Kakadu jobber for at alle innbyggere skal mestre digitalisering på tvers av generasjoner og kommunegrenser. Deres mål er at alle skal få ta del i den digitale utviklingen, ved å adressere digital opplæring på en ny og fremtidsrettet måte.
Spill the Tea utfordrer dagens lite transparente temonopol gjennom å kutte mellomledd og fremme små produsenter slik at forbrukerne kan ta mer informerte valg innen te. Gjennom nettbutikk, kurs og grossistvirksomhet for restauranter og kafeer sprer Spill the Tea teprodukter med en transparent og fullt sporbar verdikjede.