En varm velkomst til høstens akseleratorkull!
Ti nye selskaper med nye løsninger på utfordringer som rammer barn og unge, skal nå begi seg ut på en fem måneder lang intens og lærerik reise. Men før vi fester setebeltene og gjør oss klare for take off, her er deltakerne:
Akseleratorpartnere
Ferd Sosiale Entreprenører, Wilstar, Klaveness Stiftelsen, Anthonstiftelsen, North Star, Eivind Astrups allmennyttige stiftelse, Sparebankstiftelsen DNB, Stiftelsen Kaare Berg og Kavlifondet
* Selskapsoversikten inkluderer selskaper som fortsatt er aktive i dag.
Tackl hjelper barn å mestre hverdagen sin ved bruk av digitale verktøy. Mobilspillet Habiit gjør skole og hverdagslivets rutiner enklere, morsommere og mer motiverende, og passer for barn med autisme, ADHD og andre som strever med struktur.
Neurominders tilbyr et pedagogiske og inkluderende læringsverktøy for barn med lærevansker og kognitiv svikt. Læringsappen gir tilpasset opplæring til alle elever i klasserommet, og gjennom loggføring kan lærere og foresatte enkelt følge med på elevenes utvikling og motivasjon.
Daxap har utviklet en flerspråklig app som hjelper barnehager og minoritetsforeldre med å løse utfordringer knyttet til språk og samarbeid i barnehagen. Nå kan barnehagen lettere ta i bruk mangfoldet som en ressurs i det pedagogiske arbeidet, og barn og foreldre med minoritetsbakgrunn får mulighet til å medvirke i egen barnehagehverdag.
Tur ute er en arena hvor barn og unge med ulike utfordringer kan oppleve mestring, trivsel og forsterket selvfølelse gjennom spesielt tilrettelagte turer og aktiviseringstilbud. Med ryggsekken full av sosialfaglig kompetanse og lidenskap for friluftsliv bidrar Tur Ute til at ungdom kommer tilbake på rett sti.
Trall inviterer til gode og samlende musikkopplevelser! Appen Trall er et trygt, godt og inspirerende sted å være, der barn, unge og voksne kan møtes rundt en felles mangfoldig kulturarv, med kjente og ukjente sangskatter fra fjern og nær.
Bitfix Helse har utviklet konseptet kalt Breakthru. Med hjelp fra kvalifisert helsepersonell, forskere og proffe gamere hjelper de barn som har falt ut av skolen, har stort fravær eller strever med hverdagen. Gjennom gaming, digitale hjelpemidler og sosiale arenaer skaper de trygghet, mestring og sosial tilhørighet.