Av Marte Sootholtet, daglig leder
Et skifte i forståelsen for hva vi selger og kjøper
Du har utviklet en ny type lyspære som har tre ganger lengre levetid enn de du finner i dag. Hva selger du? I en produkt-sentrert verden ville du kanskje si at du selger belysning, og du kan sette prisen basert på kostnadene for produksjon, distribusjon og salg.
Fra produkt til tjeneste
De siste femti årene har vi sett et skifte i forståelse for hva vi egentlig selger og kjøper. Som Clayton Christensen sa: "Ingen kjøper en drill, vi kjøper hullet drillen lager." Så, hva selger du egentlig med lyspærene?
La oss si at du selger lyspærer for å lyse opp mørke parker og gater. I tillegg sparer kommunen penger ved å kjøpe dine lyspærer som har tre ganger lengre levetid.
Vi har beveget oss fra et produkt-sentrert syn, hvor vi fokuserte på produktets egenskaper, til et tjeneste-sentrert syn, hvor vi ser på funksjonen eller resultatet produktet gir. Du selger altså lys, en tjeneste som gir verdi, men hva så?
Jakten på samfunnseffekt: Bidrar til trygge parker
Opplyste gater og penger spart i kommunen er bra, men gjør lyspærene dine byen bedre på noen måte? Kanskje du som gründer ikke bare vil selge mange lyspærer eller bare sikre at gater er opplyst. Kan ditt produkt bidra til å gjøre samfunnet bedre?
Hva hvis lyspærene dine kan bidra til å øke følelsen av trygghet i parker og mørke gater i utsatte områder? Kanskje kutte ned på miljøutslipp?
Hvis du er mer eller like opptatt av den positive samfunnsverdien, som økt trygghetsfølelse enn av antall solgte lyspærer, er du en del av impact-økonomien. Du jakter effekten av det du gjør.
Impact-økonomien bygges når vi kjøper og selger samfunnseffekt
Men kan ikke alle kalle seg et impact-selskap? Å ha som misjon å bidra til et bedre samfunn gjennom salg av innovative tjenester eller produkter, krever god dokumentasjon, også kalt impact management and measurement.
Dette er et fag i stor vekst og har i dag ingen standard måte å måle på. Det er likevel en del prinsipper man kan følge, som du kan lese mer om i Studio-tilbudet vårt.
Men for å tydeliggjøre hva som skiller impact-selskaper fra ordinære selskaper, fortsetter vi med lyspære-eksemplet vårt. Du kan si at du er en del av impact-økonomien hvis du:
- Jobber for å gjøre utrygge steder trygge: Du gjør noe ekstra for å forbedre områder der folk ikke føler seg trygge (du har en intensjon og addisjonalitet).
- Måler om det blir bedre: Du undersøker om folk bruker området mer eller sier at det føles tryggere etter at du har gjort noe (du måler).
- Sjekker jevnlig hvordan det går: Du følger med på om det du gjør har en god effekt på samfunnet, optimaliserer den effekten, og passer på at det ikke fører til noe negativt (du styrer etter effekt).
Kort oppsummert
Du er med på å gjøre en forskjell hvis du jobber for å gjøre samfunnet bedre og passer på at det du gjør faktisk virker.
Eller med andre ord
Du er en del av impact-økonomien hvis du aktivt jobber for å løse et samfunnsproblem, måler effekten av tiltakene dine og jobber for å øke den positive effekten.