Jobbet lenge for å finne kapital
Som sosial entreprenør møtte Daxap på flere utfordringer da de skulle finne investorer. Med veiledning fra lokale rådgivere gjennom Innovasjon Norge, jobbet de ut en investor-pitch og en plan for hvordan de skulle hente kapital. Det viste seg å ikke være så enkelt.
Ambisjoner om å skalere internasjonalt
– Selv om vi har ambisjoner om å skalere internasjonalt, opplevde vi at det var usikkerhet blant investorene om å investere i en sosial entreprenør. I dag er dessverre begrepet sosialt entreprenørskap farget av “snille mennesker som ønsker å gjøre godt”, og ikke noe en investor kan tjene penger på, forteller gründer Kubilay Kartal.
– Vi hadde håpet å få inn midler i løpet av 2022, men det tok enda et år å få det til, sier han.
Endret på én setning i investor-pitchen
Daxap testet å endre én sentral setning i Investor-pitchen, som handlet om hvordan de beskrev seg selv. De gikk fra å kalle seg en sosiale entreprenør til “IT-utviklere med en sosial ambisjon”.
– Denne lille endringen gjorde det lettere å avtale møter med investorer. Under møtet opplevde vi også at våre sosiale mål ikke ble avskrekkende, men heller et ekstra pluss.
Brukte sosiale resultater i innsalget sitt
I 2022 inngikk Daxap et viktig samarbeid med SINTEF, en av Europas største uavhengige forskningsorganisasjoner. Målet var å kunne dokumentere om de hadde positiv effekt på målgruppen.
Et av funnene viste at 83 % av de som ikke har norsk som morsmål sa at Kiddy i stor grad har bidratt til at de får den kommunikasjonen de trenger.
– Vi er en seriøs aktør som jobber for å bryte ned kommunikasjons-, kultur- og språkbarrierer. Vi er helt avhengig av å vise at det vi utvikler faktisk skaper en positiv effekt. Selv om de fleste investorene vi snakket med ikke selv rapporterer på dette, var det viktig for oss å kartlegge om investoren forsto nytten og verdien av å måle samfunnseffekt.
Fikk 3 investorer og 4 millioner med på laget
Daxap brukte sitt eget nettverk til å nå ut til investorer i Europa og fant blant annet en venture-investor i USA. Oddbjørn Sve, styreleder for JobLoop, som vant prisen for Årets Sosiale Entreprenør 2024, investerte også i Daxap gjennom Lectus AS.
To nye styremedlemmer
Oddbjørn ble i tillegg styremedlem i Daxap og bidrar med mer enn penger. Jan Tveterås, som de møtte gjennom Impact StartUp, er også i styret og hjelper til med planer for å måle og styre deres sosiale impact.
– Ikke bare har vi overgått kapital-målet vårt med 1 million, men vi har også fått to nye styremedlemmer som har lang erfaring med bedriftsutvikling og impact-måling. Når vi nå er i gang med å skalere i nye markeder, er det kjempebra at vi er et sterkt team og styre som forstår og jobber aktivt med begge bunnlinjer.
Daxap har utviklet en flerspråklig app som hjelper barnehager og minoritetsforeldre med å løse utfordringer knyttet til språk og samarbeid i barnehagen. Nå kan barnehagen lettere ta i bruk mangfoldet som en ressurs i det pedagogiske arbeidet, og barn og foreldre med minoritetsbakgrunn får mulighet til å medvirke i egen barnehagehverdag.